اپلیکشن ها

پادکست چیست و کاربردهای آن

پادکست چیست و کاربردهای آن

پادکست چیست و کاربردهای آن

اسم پادکست اولین بار توسط بن همرزلی در مقاله‌ی انقلاب شنیداری روزنامه‌ی گاردین در سال ۲۰۰۴ از ترکیب iPod (ابزار پخش دیجیتال) و Broadcast (پخش رادیویی) مطرح شد. پادکست یک روش ارائه‌ی محتوای صوتی -یا حتی تصویری- اینترنتی است که کاربران می‌توانند آن‌ را از اینترنت دانلود کرده و بشنوند. در واقع یک‌جور رادیوی اینترنتی است که می‌شود آن را بر روی پخش‌کننده‌های موسیقی دیجیتال، تلفن همراه یا کامپیوتر گوش کرد.

تفاوت ها با رادیو

یک فرق پادکست با رادیو همان فرقی است که نتفلیکس با شبکه‌های تلویزیونی قدیمی دارد؛ پادکست برای زندگی امروز طراحی شده و هر وقتی که مخاطب بخواهد برایش پخش می‌شود. بر خلاف رادیو که شما باید برنامه‌‌ی روزانه‌تان را تنظیم کنید تا در ساعت مقرر بتوانید یک بار برنامه‌ی مطلوبتان را بشنوید،‌ پادکست خودش را در احتیار شما می‌گذارد تا هر وقت و هر چند بار که خواستید، بشنویدش.

تفاوت مهم دیگر بین پادکست و برنامه‌ی رادیویی این است که هم در فرمت و هم در زبان چهارچوب، پادکست انعطاف‌پذیرتر از رادیو است.

در رادیو اگر وقت برنامه‌ی شما ۲۵ دقیقه است شما باید برای ۲۵ دقیقه برنامه درست کنید. نه یک دقیقه کمتر و نه یک دقیقه بیشتر. این محدودیت خیلی وقت‌ها به ضرر کیفیت است. چون تولید کننده مجبور می‌شود در برنامه آب ببندد یا اینکه قبل از این که حق مطلب ادا شود، تمامش کند. اما در پادکست از این محدودیت‌ها ندارید. شما تقریباً آزادید هر اپیزود را هر چقدر لازم دارید طول بدهید

چگونه با پادکست کار کنیم

طرز عملکرد پادکست به این شکل هست که یک نفر (تولیدکننده پادکست) پادکست رو تولید میکنه و فایل صوتی‌شو تو سایت‌های معتبری که کارشون میزبانی پادکسته آپلود می‌کنه. این سایت‌ها لینکی برای پادکست به تولیدکننده ارائه می‌ده که مخاطبین با این لینک فید میتونن مشترک اون پادکست بشن.

اپ‌های پادکست کاری که می‌کنند اینه که از این سایت‌ها لیست پادکست‌ها رو جمع می‌کنند و به شما نشون می‌دن و شما میتونید مشترک هرکدوم که خواستید بشید. [پس یک روش اصلی این شد که شما اپ پادکست رو نصب کنید و بعد اسم پادکست مورد نظر را سرچ کنید (یا از داخل اپ پیداش کنید) و مشترکش بشید. راه دوم هم این هست که اون لینک فید پادکست رو پیدا کنید و داخل اپ پادکست گوشیتون وارد کنید. این روش برای وقتی به درد بخوره که از طریق روش اول نتونستید پادکست رو پیدا کنید.]

معرفی چند اپ پادکست

اپ شماره یک: podcast addict

راه‌اندازی و استفاده اولیه از این اپ شاید یک نکاتی داره که بهتره اول گفته بشه. از پلی‌استور اپ رو نصب کنید و بعد از قسمت تنظیمات زبان‌هایی که می‌خواید پادکست‌های اون زبان‌ها بهتون پیشنهاد بشه رو انتخاب کنید. پادکست انگلیسی خیلی زیاده پس اگه بیشتر می‌خواید پادکست‌های فارسی گوش بدید بهتره فقط تیک زبان فارسی رو بزنید. [البته همیشه میتونید اسم پادکست‌های دیگر زبان ها رو سرچ کنید. فقط چون گم میشه پادکست‌های فارسی بین اونا به این دلیل.] تموم شد. حالا میتونید از صفحه اصلی اپ دکمه + رو برای اضافه‌کردن پادکست یا فایل کتاب صوتی (از فایل موجود در گوشی) بزنید و بعد عبارت مورد نظر پادکست رو سرچ کنید. مثلا برای کانال بی باید بزنید: channelb یا برای پادکست هزارتو: hezaartou. با زدن گزینه audiobook (کنار علامت سرچ) هم می‌تونید فایل کتاب‌های صوتی‌تون رو اضافه کنید. [همونطوری که گفتم شما میتونید بدون سرچ و با زدن روی لینک فید پادکست هم مشترک اون بشید. مثلا اگه این لینک رو بزنید و اپ رو نصب داشته باشید اتوماتیک مشترک کانال‌بی می‌شید.]

اپلیکیشن دوم: castbox (هم اندروید هم ios)

سازگاری کمتری با زبان فارسی داره، رابط کاربری مدرن‌تر و شیک‌تر، امکان بهتر پیدا کردن پادکست‌ها. ممکنه اگه اول کار با اپ لاگین نکرده باشید لیست پادکست‌هایی که عضوشون هستید بپره. یادتون باشه اگر خواستید از این اپلیکیشن استفاده کنید از همون اول عضو بشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا