اخبار

هوشمندسازی ساختمان ها

هوشمندسازی ساختمان ها

 

یک ساختمان هوشمند ساختمانی است که در بر دارنده محیطی پویا و مقرون به صرفه به وسیلهٔ یک پارچه کردن چهار عنصر اصلی یعنی سامانه‌ها، ساختار، سرویس‌ها، مدیریت و رابطه میان ان‌ها است. به عبارت دیگر ساختمان هوشمند ساختمانی است که کلیه اجزای داخلی ان به واسطه‌ای یک پارچه و ایجاد منطقی سازگار با محیط در تعامل با یکدیگرند. از سوی دیگر، مدیریت انرژی (EMS) می‌تواند در حدود ۱۰٪ تا ۳۰٪ کاهش یافته وهمچنین کاهش  هزینه و قیمت در پی‌داشته باشد. بازار جهانی خانه‌ها و ساختمان‌های هوشمند در چهار گروه بازار محصولات، بازار کاربر نهایی، بازار فناوری و بازار اپلیکیشن جا می‌گیرد.

اتصالات در خانه هوشمند:

در خانه های هوشمند همه وسایل به یکدیگر متصل هستند و با یک دستگاه مرکزی کنترل می شوند. کنترل آب و هوا، چراغ ها، لوازم، قفل ها و انواع مختلفی از دوربین ها و مانتیورهایی که می توانند به خانه های هوشمند و خودکار اضافه شوند از هر جای خانه و حتی دور از خانه قابل کنترل می باشند.شما می توانید از طریق وای فای و روی بستر اینترنت، این وسایل را کنترل کنید.

بخش های مختلف خانه هوشمند:

با وجود اینکه برداشت‌های مختلف از مفهوم خانه هوشمند می شود که بستگی به اطلاعات هر فرد در این زمینه دارد، اما در اینجا مواردی مهم، مختصر و کاملاً پایه‌ای را از خانه هوشمند بیان می‌کنیم. معمولا هر خانه هوشمند شامل موارد زیر است:

* کنترل دما
* کنترل روشنایی
* پرده‌های برقی و سایر تجهیزات موتوری
* سیستم مدیریت مصرف انرژی
* سیستم امنیتی
* سیستم صوتی (با پوشش کامل منزل)
* سیستم صوتی – تصویری
* Interface (تجهیزات ارتباطی بین کاربران و سیستم)

چند مورد از این رفتارها را در قالب سناریوهای زیر مشاهده می‌نمایید:

  • پرده‌های برقی با طلوع وغروب خورشید، به طور اتوماتیک باز و بسته می‌شوند. و یا فراتر از آن، برای زمان‌های مختلف سال، پرده‌ ها را برنامه‌ ریزی می‌کنید تا از آفتاب داغ تابستان در امان بوده در حالی‌که از گرمای دل انگیز خورشید در زمستان حداکثر استفاده را می‌برید.
  • زمانیکه در حال خروج از منزل هستید با فشردن یک دکمه، سیستم امنیتی فعال، لامپهای مورد نظر خاموش، سیستم تنظیم دما خاموش و دیگر تجهیزات برق مانند اتو – بخاری برقی- تلویزیون و … خاموش می‌گردد. بنا‌براین لازم نیست در زمان خروج از منزل از چک لیست طولانی خود برای اطمینان از قسمت های مختلف استفاده کنید.
  • زمان ورود شما به اتاقها، چراغها به آرامی روشن و در هنگام خروج با کمی تأخیر خاموش می‌شوند.
  • هنگام بیدار شدن به جای استفاده از ساعتهای زنگ‌ دار آزار دهنده، با صدای موسیقی مورد علاقه‌ تان و با افزایش تدریجی دمای محیط و نور لامپ‌ ها و نیز بالارفتن تدریجی پرده‌ ها از خواب بیدار می‌شوید.
  • یک ریموت زیبا جایگزین ریموت‌های متعدد موجود در سینمای خانگی می‌گردد.
  • از راه دور همه امکانات و تجهیزات موجود در منزلتان را مدیریت وکنترل خواهید نمود. برای مثال زمانیکه ساکنین خانه هوشمند در تعطیلات هستند، می‌توانند به وسیله اینتر‌نت یا تلفن وضعیت امنیتی منزل خود را کنترل نموده، دزدگیر را فعال و یا غیر فعال کنند، تجهیزات برقی را خاموش یا روشن کنند، وضعیت روشنایی منزل را تغییر دهند، سینمای خانگی خود را برنامه‌ریزی کنند و هزاران امکان و قابلیت دیگر.

    معرفی اپلیکیشن های خانه هوشمند :

    ۱- هیناوا :اپلیکیشن هیناوا مستقیما به سیستم وصل می شود و گوشی همراهتان را تبدیل به کنترل از راه دور می کند . بنابراین به کمک آن می توانید از هر جایی سیستم های روشنایی ، لوازم برقی، تهویه ی هوا،دوربین ها و … را کنترل کنید. برنامه کاربردی هیناوا ضمن پشتیبابی از زبان فارسی ، طراحی بسیار ساده و کاربر پسند دارد.دیگر فاصله معنا ندارد.

    ۲- Home kit:با نرم افزار Home، شما می توانید به سادگی و در کمال امنیت همه لوازم جانبی HomeKit منزلتان را کنترل کنید. از Siri گوشی iPhone خود بخواهید تا چراغها را خاموش کند. با تبلت iPad ببینید چه کسی جلوی درب خانه ایستاده است با کمک Apple TV لوازم را از راه دور کنترل نمایید. و حتی به HomePod جدید خود بگویید تا صدای موسیقی را زیاد کند.با نرم افزار Home ، تمامی دستگاه‌های مرتبط شما، سریع‌تر و هوشمندانه ‌تر کار می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا