ایلوستریتورطراحیگرافیک

نقاشی کردن یک سیب باBristle در Illustrator

جزییات آموزش برنامه: ۵ Adobe

Illustrator CS سطح آموزش: متوسط

زمان مورد نیاز برای انجام پروژه: دقیقه۴۵

پیش نمایش تصویر نهایی

براش جدید ۵ Illustrator CS یا Bristle امکاناتی که در اختیار شما قرار می دهد که از آن جمله می توان نقاشی کردن افکت های واقعی و قابلیت کنترل وانعطاف پذیری نقاشی وکتور را نام برد. ما از یکی دیگر از امکانات CS5 استفاده خواهیم کرد . حالت« Draw Inside»، که این امکان را برای کاربر فراهم می کند تا هر آنچه را که دوست دارد انجام دهد، مثلا قسمت های بیرونی خطوط را رنگ آمیزی کند.  

مرحله۱

لازم نیست حتما از عکس سیب استفاده کنید، بلکه می توانید طرح سیب را به صورت دستی نقاشی کنید. اما استفاده از عکس می تواند در کشیدن سایه ها و سایه روشن ها به شما کمک کند و می توانید رنگ های مورد نیاز خود را از روی آن نمونه برداری کنید. عکس یا نقاشی مورد نظر را وارد ایلوستریتور کنید( File > Place).

مرحله۲

ما با استفاده از ابزار Eyedropper بعضی از رنگ ها را از عکس سیب نمونه برداری کرده و یک مجموعه رنگ جدید می سازیم .ابتدا تعدادی مربع کوچک رسم کنید. مربع اول را انتخاب کرده و سپس با ابزار Eyedropper روی روشن ترین رنگ زرد روی سیب کلیک کنید. حالا مربع با این رنگ زرد پر می شود. مربع بعد را انتخاب کرده و روی رنگ زرد تیره تر کلیک کنید. برای انتخاب کردن مربع بعد ابتدا ابزار Eyedropper را انتخاب کرده و سپس کلید Ctrl را فشار دهید، پس از آن کلید Ctrl را رها کنید تا ابزار Eyedropper فعال شود. حالا می توانید رنگ ها را به ترتیب از روشن تا تیره انتخاب و درون مربع ها قرار دهید.  

همین کار را برای رنگ های قرمز و بقیه رنگ ها نیز انجام دهید. همه مربع ها را انتخاب کرده و روی آیکون New Color Group که در قسمت پایین پنل swatches قرار دارد کلیک کنید« .Selected Artwork» را انتخاب کرده و گروه را نامگذاری کنید. این روش، ساخت مربع و پر کردن آنها، سریع تر از نمونه برداری است. حالا سواچ را از پنل Color به پنل Swatches بکشید( drag)، پس از آن، این کار را ۱۰ بار دیگر تکرار کنید.  

مرحله۳

لایه سیب را قفل کرده و یک لایه جدید روی آن اضافه کنید. حالا شما می توانید با استفاده از ابزار Pen خط محیطی سیب را ردیابی کنید، یا برای ایجاد سرعت در کار این روش را انتخاب کنید: با استفااده از ابزار(  ellipseL( یک دایره هم سایز با سیب رسم کنید. حالا با استفاده از ابزار Warp مسیر را جمع و جور تر کنید تا با شکل سیب مطابقت پیدا کند.  

نکته: برای این که مقیاس ها به یک نسبت بزرگ و کوچک شود باید همزمان با دراگ کردن کلید Alt را نگه دارید

مرحله۴

برای دسترسی داشتن به حالت های مختلف نقاشی( Normal, Behind و Inside)، روی آیکون های مرتبط که در قسمت پایین پنل Tool قرار دارد کلیک کنید. اگر ترجیح می دهید  ابزارها در یک ستون چیده شوند ،برای انجام این کار می توانید از منوی باز شونده ای که در آنجا قرار دارد استفاده کنید. شما همچنین می توانید از کلیدهای Shift + D برای گردش و حرکت بین بین حالت ها استفاده کنید.  

شکل سیب را انتخاب کرده و سپس Draw Inside را برگزینید. حالا در اطراف شکل یک خط چین ظاهر می شود که نشان می دهد این یک clipping object است.*********  Draw Inside مخصوصا یک clipping mask از شکلی که شما قبلا نقاشی کرده اید می سازد. در حالی که در ورژن های قبل، شما چند شکل رسم می کردید، سپس شئ دیگری را روی آن قرار می دادید تا یک clipping mask ایجاد شود. Draw Inside این امکان را برای شما فراهم می کند تا به طور مستقیم روی شئ کار کنید و آیتم های کلیپ شده را در زمان واقعی مشاهده کنید. به طور معمول می توانید با رفتن به مسیر > Object  فعال  کنید  .

مرحله۵

حالا آماده ایم تا کار نقاشی را آغاز کنیم. لایه سیب را روشن کرده و شکل طرح زمینه یا پیرامونی را کنار ببرید تا بتوانید عکس را برای الگو برداری ببینید. اگر از جمله افرادی هستید که می خواهید مستقیما به سراغ ویژگی جدید بروید، دنباله آموزش را بخوانید. اما اگر دوست دارید قبل از ادامه کار بیشتر با این ابزار آشنا شوید به قسمت «نکات »که در انتهای آموزش قرار دارد مراجعه کنید، سپس به مرحله ۵ باز گردید.

حالا فقط به کشیدن استروک روی قسمت زرد رنگ سیب بپردازید. این آستر یا رنگ زمینه سیب خواهد بود.

براش Bristle حاوی transparency یا شفافیت است، این امکان وجود دارد تا لایه های زیبایی از بافت را نیز بسازیم. توجه داشته باشید که استروک براش های مختلف در این روش اثر متقابلی روی یکدیگر می گذارند، اما اگر شما فقط از یک براش استفاده کنید و آن را به جلو وعقب حرکت دهید این اثر ایجاد نمی شود. به عبارت دیگر ،استروک یک براش واحد با خودش هیچ تعاملی نخواهد داشت.  

مرحله۶

یک زرد تیره تر انتخاب کرده و به ساخت رنگ ادامه دهید. سپس یک نارنجی روشن انتخاب کرده و قسمت های متمایل به قرمز را رنگ آمیزی کنید. برای افزایش یا کاهش سایز براش می توانید از کلیدهای براکت چپ و راست صفحه کلید استفاده کنید.  

مرحله۷


آزادانه می توانید خطوط بیرونی سیب را رنگ آمیزی کنید. حاشیه های سیب را با رنگ های تیره تر رنگ آمیزی کنید تا شکل بعد و عمق پیدا کند. فقط کمی مسیر بیرونی سیب را نقاشی کنید، در این صورت کمی از استروک براش نشان داده می شود. به رنگ آمیزی با رنگ قرمز ادامه دهید. اگر استروک تیره تری لازم دارید، می توانید opacity را با استفاده از کلیدهای عدد صفحه کلید تغییر دهید: ۱ برای ۱۰۰ درصد و ۲ برای ۲۰ درصد و به همین ترتیب.

نکته: برای ویرایش Bristle Brush به پنل Brushes بروید و روی آن دوبار کلیک کنید تا قابلیت ویرایش پیدا کند. اگر براشی که در حال تغییر دادن آن هستید قبلا در فایل شما مورد استفاده قرار گرفته باشد، پیغام هشداری که در تصویر می بینید ظاهر می شود. اگر نمی خواهید استروک براش با تغییرات شما تغییر پیدا کند، روی گزینه «Leave Strokes» کلیک کنید تا استروک های براش موجود بدون تغییر باقی بماند.  

مرحله۸

در این مرحله ممکن است بخواهید استروک روی خط پیرامونی سیب را به none تغییر دهید، تا یک ایده بهتر از این که تصویر نهایی چگونه خواهد بود به دست آورید. اگر با ابزار Selection روی شئ کلیک کنید، قادر به اصلاح کردن و تغییر دادن استروک نخواهید بود چون شما clipping mask و محتویات آن را انتخاب خواهید کرد. برای انتخاب دقیق خط محیطی و تغییر دادن رنگ آن به none بهتر است از ابزار Direct Selection استفاده کنید

مرحله۹

وقتی شئ به گونه ای که می خواستید رنگ آمیزی شد، مقداری سایه روشن به آن اضافه کنید. با رنگ سفید روی

قسمت های مشخص شده را نقاشی کنید. مجددا، شما می توانید خطوط بیرونی سیب را نقاشی کنید.

مرحله۱۰

یک Bristle Brush جدید ایجاد کنید (یا یکی از براش های موجود را تغییر دهید) که کوچک تر و چگال تر باشد می خواهیم از آن برای قسمت های اطراف ساقه سیب استفاده کنیم.  


یک رنگ متمایل به قهوه ای انتخاب کرده و مقداری استروک اضافه کنید به گونه ای که از مرکز قسمت فوقانی سیب به سمت حاشیه های خارج شوند.

مرحله ۱۱

از همان براش ظریف تر برای اضافه کردن چند نقطه روی سیب استفاده کنید. نقاط را با رنگ های سفید و زرد روشن نقاشی کنید. در صورت لزوم سایز و opacity آنها را تغییر دهید.

مرحله۱۲

وقتی کار نقاشی سیب به پایان رسید ساقه آن را نیز به همان روش ایجاد کنید. ابتدا طرح کلی یا خط محیطی آن را با استفاده از ابزار Pen رسم کنید، سپس Draw Inside را به عنوان حالت نقاشی انتخاب کرده و با درجالت مختلف رنگ قهوه ای آن را رنگ آمیزی کنید.  

نکته مهم: مطمئن شوید قبل از ادامه کار طرح سیب کامل شده است. وقتی شئ دیگری برای Draw Inside هدف قرار بگیرد، شئ قبلی قابلیت خود را از دست می دهد.

مرحله۱۳

به این دلیل که همه استروک های Bristle Brush مسیرهای وکتور هستند ،می توان آنها را مثل هر مسیر دیگری تغییر داد. اینجا جایی است که ما می توانیم طرح را به خوبی تغییر دهیم. ابزار Direct Selection را انتخاب کنید تا بتوانید هر یک از مسیرها را به طور مجزا انتخاب کنید. شما می توانید مقدار opacity (در پنل Transparency)، رنگ و یا سایز هر مسیر را نیز تغییر دهید. تغییر دادن سایز در پنل Stroke می تواند منجر به ایجاد افکت های رنگی زیبایی شود.

از آنجا که استروک براش همیشه در امتداد مسیر قرار نمی گیرد، سخت است که بگوییم در حقیقت چه استروکی انتخاب شده است. حالت Outline mode را انتخاب کنید تا استروک ها آسان تر انتخاب شوند، و پنل Transparency را برای دیدن پیش نمایش استروک انتخاب شده مشاهده کنید.

مرحله۱۴

یک سایه و یک پس زمینه اضافه کنید. برای سایه، من با یک دایره شروع می کنم، سپس یک براش Fan Bristle به آن اعمال می کنم. مجددا، از آنجا که مسیر وکتور است، شما می توانید عرض یا پهنای مسیر را برای به دست آوردن یک افکت رنگی متناسب با سیب تغییر دهید. من با« Ink Splats» Art Brush چند استروک اضافه کردم

آوردن یک افکت رنگی متناسب با سیب تغییر دهید. من با« Ink Splats» Art Brush چند استروک اضافه کردم تا نمای کلی طرح جذاب تر شود.

نتیجه گیری نقاشی کردن با Bristle Brush بسیار لذت بخش است چون به نقاشی های سنتی شباهت زیادی دارد. امکان اصلاح و تغییر استروک ها به طور جداگانه، بدون این که کیفیت آنها کم شود، از ویژگی های این ابزار است.نکات

برای آشنایی بیشتر با Bristle Brush بهتر است با تنظیمات آن آشنا شوید. همچنین باید توجه داشته باشید که برای استفاده از تمام مزایای این براش باید از تبلت ۳Wacom Intuous و ورژن های بالاتر و نیز یک قلم ۶D Art استفاده کنید. ترکیب تبلت و قلم باعث می شود کنترل بیشتری روی شیب، چرخش و فشار داشته باشید .یک ماوس به تنهایی فقط می تواند حرکت کند.  

شاهین احمدزاده

شاهین احمدزاده هستم مهندس کامپیوتر در گرایش نرم افزار علاقه مند به برنامه نویسی و طراحی سایت . شماره تلفن : 09195227837 ایمیل : shahin.ahmadzadeh795@gmail.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا