اپلیکشن هااخباراندرویدترفند هاترفندهای اندروید

چگونه بفهمیم موبایل ردیابی می شودـ

کاربران بسیاری هستند که همیشه ناراحت هستند که موبایلشان ردیابی شود یا اینکه موبایلشان هک شده باشد. به این سوال توجه کرده اید که آیا ممکن است شما هم از دسته افرادی باشید که از راه دور گوشی شان را ردیابی می کنند و آیا اصلا این امکان وجود دارد یا خیر؟

در دنیای دیجیتال هیچ چیزی کاملا امنیت ندارد حتی اسمارت‌فون‌ها. همیشه جاسوس‌های زیادی هستند که باید نگران آن‌ها بود. هکرها یا مجرمان فضای سایبری از هیچ تلاشی برای دستیابی به اطلاعات شخصی شما دریغ نمی‌کنند. از آنجایی‌که اسمارت‌فون‌های اندرویدی از هر نظرشبیه به کامپیوترهای شخصی شده‌اند، جاسوس‌افزارها و ویروس‌ها با سرعت بسیار زیادی در حال زیاد شدن در این فضا هستند.

از کجا بفهمیم که موبایل اندرویدی ما در حال ردگیری است : 

پیام های نامفهوم و بی معنی:

یکی ازآن ببینید که شامل کاراکتر یا حتی عدد باشد و فکر کنید به دلیل هنگ کردن گوشی چنین اتفاقی افتاده، در واقع چنین پیام های می تواند مشابه کدهای ردیابی برای موقعیت مکانی افراد باشد پس مراقبت این موضوع باشید.

آیا کسی فرصت این را داشته است به موبایلتان امکان دسترسی داشته باشد:

نصب کردن برنامه‌ها و نرم افزارهای جاسوسی نیازمند دسترسی فیزیکی به تلفن شما دارند، بنابراین آسانترین راه برای جلوگیری از آن، امن نگاه داشتن تلفن‌تان است. زمانی که شما نمی‌توانید تلفن‌تان را همراه خود داشته باشید مطمئن باشید که روی تلفن‌تان قفل گذاشته‌اید. قفل نباید تاریخ تولدتان، سالگرد ازدواجتان، آدرس و یا موارد مشابه باشد.

صورت حساب های خود را چک کنید:

اگر بر روی تلفن شما برنامه ردیابی و یا جاسوسی نصب باشد، مبلغ قبض‌های شما زیاد می‌شود. این برنامه‌ها معمولا از GPS تلفن همراهتان استفاده می‌کنند تا مکان تلفن شما را از طریق داده‌های رومینگ به کسانی که آنها را کنترل می‌کنند ارسال کنند. اگر متوجه زیاد شدن یکدفعه ای قبض‌های خود شده‌اید، بلافاصله این موضوع را چک کنید. 

خالی شدن سریع شارژ باطری موبایلتان:

یکی از دلایلی که می تواند سبب زود تمام شدن شارژ باطری موبایلتان شود استفاده از برنامه های می باشد که در پس زمینه موبایل شما از شارژ موبایل شما کم می کنند مثل برنامه های شنود.

با وجود اینکه تمام شدن سریع باطری می تواند به دلیل کارکرد زیاد باطری باشد اما شما نباید در صورت مشاهده چنین علائمی به سادگی از کنار آن رد شوید و به چک کردن علت دقیق بپردازید تا اگر مشکلی در خصوص برنامه ی وجود داشته است بتوانید آن را از گوشی تان حذف کنید.

هنگام برقراری تماس هاحواس‌تان به‌صدای بوق باشد:

اگر ناراحت این هستید که کسی در حال گوش کردن به تماس‌های شما است باید حواس‌تان به صداهای عجیب در هنگام تماس‌ها باشد. معمولا کاربران یک صدای بوق ساده در هنگام تماس‌های تلفنی می‌شنوند درست مانند همان چیزی که درباره اپ‌های ضبط مکالمه وجود دارد. اگر ارتباط شما ضعیف است ودچار مشکل شده است، پس باید منتظر کیفیت تماس خیلی پایین‌تر باشید، ولی اگر صدای عجیب می‌شنوید یا در هنگام مکالمه کیفیت صدا تنزل پیدا می‌کند، امکان اینکه تماس‌های شما در حال ردیابی باشد زیاد است.

خاموش شدن یک دفعه ای موبایل و روشن شدن ان:

یکی دیگر از علائمی که شما در صورت دیدن باید مشکوک شوید که ممکن است در حال ردیابی ، خاموش و شدن ناگهانی موبایلتان می باشد که اگر بی دلیل باشد شما باید به علائم جاسوسی مشکوک شوید و این امکان را بدهید که علت ردیابی و کنترل موبایلتان باشد.

یافتن برنامه ردیابی:

همه کاربران داخل پوشه‌ها و فایلهای تلفن‌شان را پیدا نمی‌کنند، اما اگر شما از برنامه های اکسپلور پوشه ها مانند ES File Expolore استفاده میکنید، به پوشه پیغامها، عکس‌ها و برنامه های خود نگاهی بیندازید. اغلب برنامه‌های جاسوسی زیاد بی عیب نیستند، آن ها ممکن است فایل‌هایی مانند‘stealth’, ‘spy’و ‘mobilespy’ ایجاد کنند. هر فایلی که شبیه اینها دیدید پاک کنید. اما قبل از اینکه فایل‌هایی که نسبت به آنها مطمئن نیستید حذف کنید به دنبال مشاوره باشید.

همیشه داغ شدن موبایل: 

گاهی امکان دارد ببیند که موبایل بدون هیچ دلیلی به صورت همیشه گی داغ می شود. حتی زمانی که با موبایل تان بازی نمی کنید یا برنامه ی خاصی بر روی گوشی نصب نمی باشد و این احتمال وجود دارد که شما در معرض خطرات ردیابی و جاسوسی قرار گرفته باشید. اما اگر گوشی شما در حال شارژ شدن است و اندکی گرم می شود این موضوع کاملا طبیعی می باشد پس در این خصوص جای نگرانی وجود نداشته است.

نکته: علاوه بر آنچه که گفته ایم اگر عمر باتری موبایل شما به صورت طبیعی تمام شده یا تماس های مداوم داشته اید باید مواظب باشید.

جلوگیری از ردیابی موبایل اندورید:

عدم متصل شدن به شبکه های وای فای عمومی،ممکن است از وصل شدن به شبکه های وای فای ناشناس و عمومی،پرهیزکنید و در صورتی که ناچار به استفاده از آن ها هستید، از VPN ها استفاده کنید. این امر، تا حد زیادی از نصب برنامه های ناخواسته توسط این شبکه ها بروی موبایل شما، جلوگیری می کند.

قفل نگه داشتن موبایل:

اولین گام در پاسخ به این سوال که چگونه ردیابی نشویم این است که همیشه تلفن همراه خود را قفل کنیم. با این عمل از دسترسی فیزیکی دیگر افراد به تلفن همراهمان می کاهیم و این اجازه را از کسانی که قصد دارند نرم افزارهای ردیابی تلفن همراه را روی موبایل ما نصب کنند، می گیریم.

چگونه برنامه های ردیابی و جاسوس افزارها را حذف کنید

اگر برنامه‌های تلفن‌ همراه‌تان را به روز رسانی کنید و از برنامه‌های ضدنرم‌افزارهای خراب کننده استفاده کنید، و هر چیز مشکوکی را که در بالاتر توصیف شد پاک کنید، احتمالا امن خواهید ماند. اما یک راه برای مطمئن شدن بک اپ (فایل پشتیبان) کامل گرفتن روی کامپیوترتان و ریست کردن تلفن‌‌تان به حالت تنظیمات کارخانه است و سپس دوباره همه چیز را یکی یکی نصب کنید، با توجه ویژه به اینکه فقط برنامه هایی را دوباره نصب کنید که با آن ها اشنایی کامل را دارد.

اگر شما از موبایل آیفون استفاده میکنید که مشکوک به این هستید که جیلی‌بریک شده باشد، سیستم عامل را به آخرین نسخه IOS ارتقا بدهید وبروز کنید، این کار روال جیلی‌بریک را بر میگرداند و نرم افزارهایی که مخالف قوانین اپل باشند را حذف میکند. اما قبل این کار مطمئن باشید که بک‌آپ گرفته‌اید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا