اخبار

بازنشسته کردن پردازند ‌های جمینی لیک توسط اینتل

بازنشسته کردن پردازند ‌های جمینی لیک توسط اینتل ،عرضه‌ پردازنده‌ های اینتل جمینی لیک که در سال ۲۰۱۷ معرفی شده بودند، با معرفی نسل جدید موسوم به جمینی لیک رفرش متوقف شد.

اینتل بالاخره خانواده‌ی پردازنده‌ جمینی لیک (Gemini Lake) را رسما بازنشسته کرد. از مدت ‌ها پیش که نسل جدید به‌ نام Gemini Lake Refresh معرفی شده بود، پایان عمر این خانواده پیش ‌بینی می ‌شد. پردازنده ‌های جمینی لیک سال ۲۰۱۷ به بازار معرفی شده بودند و در دسته‌ پردازنده‌ های پایین رده و کم ‌توان قرار می ‌گیرند. البته بازار هدف آن‌ها کامپیوترهای رومیزی و همراه و همه‌کاری (All in One) است. این سری پردازنده‌ اینتل براساس معماری Goldmont Plus و مبتنی ‌بر روش ۱۴ نانومتری طراحی و ساخته می ‌شوند.

خانواده‌ جمینی لیک در دسته‌‌ های تجاری پنتیوم سیلور و سلرون به بازار عرضه می ‌شوند و حداکثر چهار هسته را به ‌همراه فناوری هایپرتردینگ دراختیار مصرف‌ کننده قرار می ‌دهند. سرعت کلاک پایه برای پردازنده‌ های مذکور بین ۱/۱ تا ۲ گیگاهرتز گزارش می ‌شود و در کلاک تقویت ‌شده، شاهد سرعت ۲/۴ تا ۲/۸ گیگاهرتز هستیم. تمامی پردازنده ‌های جمینی لیک از چهار مگابایت حافظه‌ی کش L2 بهره می ‌برند.

اینتل سفارش‌ گیری برای مدل‌های پنتیوم جمینی لیک را از ۲۳ اکتبر سال جاری متوقف می ‌کند و آخرین محصولات نیز تا ۲ آوریل ۲۰۲۱ به ‌دست مشتریان می‌ رسند. درمقابل، مشتریان سلرون زمان بیشتری خواهند داشت. اینتل می ‌گوید این دسته از مشتریان می‌ توانند سفارش‌های خود را تا ۲۲ ژانویه‌ ۲۰۲۱ ارائه کنند و آخرین سفارش‌ها نیز تا ۹ ژوئیه همان سال تحویل داده می ‌شود.

با بازنشستگی جمینی لیک، مصرف‌ کنندگان باید به‌ زودی منتظر ارائه‌ دستگاه ‌های پردازشی مجهز به جمینی لیک رفرش باشند. خانواده‌ رفرش از حیث معماری پردازنده تفاوت زیادی با خانواده‌ قبلی ندارد و از روش تولید ۱۴ نانومتری بهره می ‌برند و حداکثر چهار هسته‌ پردازشی را با توان طراحی بین ۶ تا ۱۰ وات به کاربر ارائه می ‌کنند. پردازنده‌ های جمینی لیک رفرش درمقایسه‌ با نسخه‌ قبلی کمی در سرعت کلاک تقویت ‌شده بهتر هستند؛ به ‌گونه‌ ای که نسخه‌ جدید سرعت تقویت‌ شده‌ای بین ۲/۶ تا ۳/۲ گیگاهرتز را به مصرف ‌کننده ارائه می ‌کنند. اگرچه چنین تغییری آن‌چنان ملموس نیست، پیشرفت نسبتا مناسبی درمقایسه ‌با نسل قبلی به ‌شمار می ‌رود.

سپاس از ئقتی که گداشتید…

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا