تایپ کردن متن label در برنامه نویسی سی شارپ
سلام امروز با آموزش تایپ کردن متن label در برنامه نویسی سی شارپ در خدمتتون هستم.
اول از همه شما برای شروع به کار باید حداقل آشنایی مختصری با برنامه نویسی سی شارپ دستور های if و else متغییر ها در سی شارپ و ابزار ها و کامپوننت های محیط برنامه نویسی ویژوال استودیو داشته باشید.
با ما همراه باشید.
آموزش تایپ کردن متن label در برنامه نویسی سی شارپ
اول از همه برای شروع وارد محیط برنامه نویسی ویژوال استودیو می شویم.
سپس بر روی new project کلیک کرده و یک پروژه جدید می سازیم.
خب بعد از کلیک کردن بر روی new project پنجره زیر برای شما باز می شود.
طبق روش من عمل کنید.
بعد از انتخاب کردن نام و تغییرات پروژه بر روی دکمه Ok سمت راست پایین کلیک کنید.
حالا پروژه ما ساخته شده.
۱- ابزار هایی که نیاز داریم
بعد از ایجاد کردن پروژه و ساخت فرم مورد نیاز ما به چند ابزار زیر نیاز داریم:
- Label برای قرار دادن متن در آن
- Button برای شروع تایپ کردن متن
- Timer برای کنترل حرکت و سرعت حرکت متن
تصویر زیر را مشاهده کنید.
۲- شروع به کد نویسی
بعد از اضافه کردن ابزار های مورد نیاز شروع به کد نویسی می کنیم.
برای شروع به کدنویسی اول از همه باید یک متغییر int عمومی یا گلوبال تعریف کنیم.
به تصویر زیر توجه کنید.
بعد از تعریف کردن متغییر عمومی دیگر تمامی پیش نیاز های ما آماده است.
با دابل کلیک کردن بر روی دکمه ای که ایجاد کردیم وارد کد نویسی دکمه می شویم.
در کد نویسی دکمه تنها با استفاده از دو کد زیر تایمر مون رو فعال می کنیم.
private void button1_Click(object sender, EventArgs e) { timer1.Enabled = true; timer1.Start(); }
با استفاده از کد و دستور اول برای تایمر دسترسی ایجاد می کنیم.
با استفاده از کد دوم شروع به کار تایمر را فعال می کنیم.
به دستور زیر توجه کنید.
۳- کد نویسی در تایمر
بعد از اینکه تایمر خودمون رو با کلیک کردن بر روی دکمه فعال می کنیم حالا باید تمام کد هامون رو در قسمت کد نویسی تایمر بنویسیم.
وارد کد نویسی تایمر می شویم.
اول از همه یک متغییر از نوع String تعریف می کنیم و متنی رو که می خواهیم با کلیک کردن بر دکمه تایپ شود در آن می نویسیم.
سپس با استفاده از کد دوم متن Label رو برابر با متن String قرار می دهیم.
ملاحظه فرمایید.
label1.Text += typetext[i];
در این دستور ما دو نکته بسیار مهم داریم به توضیحات زیر توجه کنید:
- اولین نکته علامت =+ است این علامت صرفا در این کد به معنای این است که حرف اول را برایم نگه دار و حرف دیگر را به آن الحاق یا وصل کن. اگر اینکار را انجام ندهید تنها یک برای شما فراخوانده می شود.
- نکته دوم علامت کروشه در جلوی نام استرینگ هستش. ما از این کروشه ها برای فراخوانی حروف داخل استرینگ استفاده می کنیم. در داخل این کروشه ها باید عدد نوشته شود اما ما از متغییر عددی استفاده کردیم که مقدار اولیه آن صفر است و در دستور if که در پایین آنرا توضیح داده ام هر بار یکی به این متغییر عددی اضافه می شود تا حرف بعدی متن مورد نظر را به ما نشان دهد.
بعد از اینکه متن مورد نظرمون رو مشخص کردیم یک دستور if تعریف می کنیم.
در دستور if می نویسیم اگر طول متن String مون از طول متن Label مون بیشتر هر بار یکی به متغییر i اضافه کن.
به این ترتیب متن ما تایپ می شود.
حالا ما اگر کار تایمر مون رو متوقف نکنیم حرف آخر متن مون مرتب تکرار می شود.
برای اینکار ما از دستور else استفاده می کنیم.
به کد های زیر که آن ها را در بالا شرح داده ام توجه کنید.
private void timer1_Tick(object sender, EventArgs e) { string typetext = "www.zarrinhoor.com"; label1.Text += typetext[i]; if (typetext.Length > label1.Text.Length) { i++; } else { timer1.Stop(); } }
حالا به تصویر کامل کد هایی نوشته ایم نگاه کنید.
آموزش ویدئویی ساخت این پروژه:
برای نوشتن در Label موقع اجرا برنامه Label برای من غیر فعاله و نمیشه داخلش چیزی نوشت