تکنولوژی

طراحی فونت های متن باز ، علت و ساختار

طراحی فونت های متن باز ،همه ی ما هر روزه با انواع فونت های گوناگون سر و کار داریم.احتمالا برای هر دانش آموزی پیش آمده که چندین بار در طول سال تحصیلی مجبور شود که برای جبران غیبت هایش تحقیق ارائه دهد.و همینطور باز در دانشگاه در درس های عمومی دوباره این خاطره برایش تکرار شود.

اهمیت فونت ها

همچنین برای ارائه ی پایان نامه و یا توضیحات پروژه های پایانی و یا حتی پروپوزال یک پروژهی ترمی ما نیاز به انتخاب یک فونت خاص داریم.معلمان و استادان برای یک نمونه سوال امتحانی به خوتنایی و خوانش راحت فونت اهمیت می دهند.در بنر های تبلیغاتی با انواع ویژگی های بصری و زیبایی شناختی سر و کله میزنیم .

شاید باورش سخت باشد ولی حتی در در رقابت های انتخابتی نیز فونت های خاصی باید به کار برده شوند.هر فونتی بسته به ویژگی های خاص زبانی هر زبان و همچنین نیاز های خاص طراحی میشود.این فونت ها دارای تنوع بسیار زیادی هستند.برای طراحی یک سایت باید توجه کرد که زمان و انرژی زیادی صرف می شود.چرا که گاها در طول ماه ها زمان ساختار یک فونت و همچنین ترکیب حروف آن شکل خواهد گرفت.

برای همین معمولا فونت ها دارای قیمت های میانی هستندو طراحان آن ها از این در آمد ها بهره خواهند برد.و البته در این زمینه علاوه بر طراحان این شرکت های بزرگ هستند که پک های بزرگ از انواع فونت ها را در تنوع و گسترهی زیاد تولید و به بازار عرضه می کنند.

طراحی فونت های متن باز

اما داستان فونت های رایگان چیست؟ انگیزه‌ی عرضه‌ی فونت به‌صورت متن‌باز، همیشه روشن و واضح نیست. در ابتدای سال ۲۰۰۹، یک طراح گرافیک و برنامه‌نویس به‌نام میکا ریچ، سوالی از یک دانشجو را در یک انجمن آنلاین مشاهده کرد که به‌دنبال یادگیری بیشتر درباره‌ی فونت‌ها و نحوه‌ی کار آن‌ها بود. این دانشجو پرسیده بود که آیا فونت باکیفیت متن‌بازی برای یادگیری وجود دارد؟ حدود ۲۰ صفحه پاسخ از طراحان متعدد در آن انجمن منتشر شد که به‌نوعی گفته بودند: «طراحی فونت، مسیر درآمدزایی ما است. چگونه انتظار دارید که اثر خود را رایگان منتشر کنیم؟»

ریچ دلیل پاسخ طراحان فونت را می‌دانست. به‌هرحال طراحی فونت نیاز به تلاش و کار زیادی دارد. علاوه بر کشیدن صدها یا هزارها کاراکتر منحصربه‌فرد، باید ارتباط بین کاراکترها و گروه‌های کاراکتری نیز طراحی شود. ماه‌‌ها زمان با کار طاقت‌فرسا باید انجام شود تا یک فونت به بهره‌برداری برسد. به‌هرحال نیچ با اطلاع از همه‌ی دشواری‌ها، اعتقاد داشت که نباید ایده‌ی متن‌باز را به‌طور کامل کنار گذاشت. او می‌گوید اگر گفتمان متن‌باز وجود نداشت، خودش هیچ‌گاه برنامه‌نویسی نمی‌آموخت. ازطرفی نیچ اعتقاد دارد دنیای برنامه‌نویسی و طراحی تفاوت چندانی با هم ندارند.

شروع فونت های متن باز

تا سال‌های زیاد، تعداد فونت‌های حرفه‌ای متن‌باز با کیفیت بالا، محدود بود. از میان آ‌نها می‌توان Adobe Utopia, Bitstream Charter و Gentium را نام برد. ازطرفی، تعداد فونت‌های بی‌کیفیت رایگان بسیار زیاد بود. بسیاری از آن‌ها تحت مجوز متن‌باز نبودند و درنتیجه طراحان امکان بررسی عمیق‌تر و توسعه و بهبودشان را نداشتند. همین روند باعث می‌شد تا افرادی مانند آن دانشجوی کنجکاو، راه‌حل آسانی برای ورود به دنیای طراحی فونت نداشته باشند.

ریچ به‌همراه شریکش کارولین هادیلاکسونو تصمیم گرفت تا مؤسسه‌‌ای برای طراحی و عرضه‌ی فونت‌های متن‌باز و تشویق طراحان برای ارائه‌ی فونت‌های متن‌باز راه‌اندازی کند. آن‌ها در سال ۲۰۰۹ وب‌سایت League of Moveable Type را راه‌اندازی کردند و به‌عنوان اولین نمونه، فونت Junction از خانواده‌ی sans-sarif طراحی‌شده توسط کارولین، منتشر شد.

پس از گذشت مدتی از شروع فعالیت League of Moveable Type، به‌مرور طراحان دیگر هم به جنبش اضافه شدند و فونت Raleway هم یکی از نمونه‌های جدید بود. زمان‌بندی شروع به کار جامعه‌ی متن‌باز فونت، عالی بود. در آن سال‌ها به‌مرور پشتیبانی از فونت‌های متنوع در کدنویسی وب‌سایت‌ها به مرورگرهای متعدد اضافه می‌شد. پیش از آن، توسعه‌دهنده‌ها محدود به فونت‌های پیش‌فرضی بودند که در کامپیوتر کاربران وجود داشت. اضافه کردن فونت به کد وب‌سایت، این امکان را در اختیار توسعه‌دهنده قرار می‌داد تا فونت مورد علاقه‌ی خود را در طراحی اعمال کند. همین رویکرد و نیاز طراحان به فونت‌های باکیفیت برای استفاده در وب‌سایت‌ها، تقاضا برای فونت‌های متن‌باز را افزایش داد.

آینده ی فونت های متن باز

وب‌سایت League of Moveable Type اکنون ۱۷ خانواده‌ی فونت دارد. دیگر شرکت‌ها و سازمان‌ها هم به این حرکت اضافه شده‌اند. از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین کتابخانه‌های فونت متن‌باز هم می‌توان مخزن گوگل را نام برد که شامل ۹۸۷ فونت می‌شود و برای استفاده‌ی رایگان در انواع وب‌سایت‌ها در دسترس همگان قرار دارد.

مخزن گوگل شامل انواع طراحی می‌شود که خود این شرکت یا دیگر توسعه‌دهنده‌ها طراحی و به‌صورت متن‌باز عرضه کرده‌اند. گوگل در بسیاری از موارد در همکاری پولی با طراحان یا شرکت‌های بزرگ طراحی، فونت‌ها را آماده و به‌صورت متن‌باز عرضه کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا