تکنولوژی

پسوند های CPU چیست و به چه معناست؟

در این متن از زرین هور میخواهیم به شما معنی پسوند CPU های اینتل را برای شما شرح دهیم تا پایان با ما همراه باشید.

پسوند های CPU اینتل به چه معناست؟

فرض کنید شما پردازنده ای با مدل Intel Core i5 6200U دارید، اطلاعات این پردازنده نشان میدهد:

پردازنده ای از شرکت اینتل و از سری پردازنده های Core با مدل i5 و با سری ساخت ۶۲۰۰ است که عدد “۶” در اینجا نسل ساخت پردازنده را مشخص میکند. حرف U در این مدل موضوع مهم و البته شیوه کاری این شرکت در ساخت پردازنده هایش را در بر میگیرد. مدل پردازنده با پسوند U بسیار کم مصرف (Ultra Low Power) می باشد.

پسوند

پسوند های الفبایی H و HK و HQ

این پسوند های الفبایی مختص به پردازنده قابل حمل (موبایلو لپ تاپ های پایین رده) هستند، پسوند H، که مخفف عبارت High، به معنای مجهز بودن به قدرت پردازشی گرافیکی بالاست، پسوند HK همین برتری را با قابلیت اورکلاک بیان میکند و HQ به معنی پردازنده ای با قدرت گرافیکی بالا و چهار هسته (Quad Core) است.

پسوند الفبایی K

پسوند K آنلاک بودن پردازنده را نشان میدهد. به عبارت دیگر مصرف کننده میتواند پردازنده با پسوند K را اورکلاک کند. پردازنده اصلی کامپیوتر شما به گونه ای تنظیم شده که در فرکانس مشخصی کار میکند و ماکسیمم فرکانس کاری آن نیز محدود به عددی خاص است. پردازنده های سری K را میتوان اورلاک نمود، یعنی سرعت کاری و در نتیجه مصرف برق آن را افزایش داد.

پسوند الفبایی T

دارای ساختار توانی بهبود یافته برای کاهش توان مصرفی است. ریز پردازنده های مخصوص تجهیزات همراه با مصرف توان بین ۳۰ تا ۳۹ وات در بسیاری از لپتاپ های رایج میان رده و بالاتر استفاده میشوند.

پسوند الفبای F

پردازنده هایی است که فاقد پردازنده گرافیکی داخلی (IGPU) است. این پردازنده ها نیازمند یک کارت گرافیک مجزا هستند. این پردازنده ها در عمل دقیقا مشابه پردازنده های مادر خود بوده و تنها تفاوت آنها، عدم استفاده از گرافیک مجتمع است. به عنوان مثال Core i9-9900k و Core i9-9900KF از تعداد هسته، رشته، فرکانس و سایر مشخصات فنی کاملا یکسان بوده و تنها تفاوت آنها، عدم استفاده از IGPU یا پردازنده گرافیکی داخلی در نسخه KF است.

پسوند الفبایی Y

این پردازنده ها نماینده پردازنده های کم مصرف اند. این پردازنده ها بیشتر در دستگاه های قابل حمل دیده میشوند. در واقع تراشه های U و Y و M که امروزه در لپتاپ ها و دستگاه های موبایل مشاهده میکنید، بیشتر برای صرفه جویی در مصرف باطری است تا اینکه نشان دهنده عملکرد دستگاه باشد.

پسوند الفبایی X

این پردازنده ها که دارای سرعت کلاک بیشتری هستند، مانند پردازنده ها K از قابلیت اورکلاک نیز بهره منداند. این پردازنده ها به علت توانایی بالاترشان، قیمت بیشتری دارند.

پسوند الفبایی S

این پردازنده ها بهینه شده برای عملکرد بالا هستند، که معرف پردازنده هایی با نسخه خاص می باشند. این پردازنده ها که مشخصات فنی و عملکرد ویژه ای دارد، معمولا گران قیمت تر خواهند بود.

پسوند الفبایی Q

حرف Q که در پردازنده های لپتاپ مورد استفاده قرار میگرد، ابتدای حرف کلمه Quad به معنای چهار هسته ای بودن پردازنده میباشد. اگر به دنبال پردازنده هایی با کارایی و عملکرد بسیار بالا هستید، باید پردازنده هایی که Q دارند را مد نظر قرار دهید.

ممنون که تا پایان با زرین هور همراه بودید.


بیشتر بخوانید:

۵ راه کار برای افزایش سرعت دانلود


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا