برنامه نویسی

تفاوت فریم ورک و کتابخانه

در این مقاله از زرین هور میخواهیم تفاوت های فریم ورک و کتابخانه را برای شما شرح دهیم تا پایان با ما همراه باشید.

اصل تفاوت!

کتاب خانه و فریم ورک هر دو یک سری کد ها در زبان های برنامه نویسی مختلف هستند که توسط توسعه دهنده ها یا developer ها نوشته شده. تست شده و بهینه شده اند تا سایر توسعه دهنده ها از آن ها در پروژه‌ی خود استفاده کنند. در واقع هدف از ایجاد فریم ورک و کتابخانه این است که بار یکسری کد ها را از دوش برنامه نویس بردارند. در بیشتر مواقع از این دو به عنوان یک مفهوم استفاده می شود در صورتی که این دو با یکدیگر تفاوت دارند.

کتابخانه ها یا Libraries

کتابخانه

کتابخانه یک فایل است که مجموعه ای از کد ها را درون خود دارد و هر زمان در پروژه به متد ها و توابع آن احتیاج بود. میتوان به راحتی آن را فراخوانی کرد. برای مثال jquery یک کتابخانه است که در صفحات وب برای پیاده سازی یکسری جلوه ها در بخش Front-end استفاده میشود. برای استفاده از کتابخانه jquery ابتدا کد های آن را از وب سایت دانلود کرده. سپس با استفاده از تگ script آن را در سند HTML، بارگذاری می کنیم. و در ادامه هر جایی از پروژه که خواستیم، متد های آن را فراخوانی می کنیم.

فریم ورک (Framework)

کتابخانه

همانطور که از نامش پیدا است، یک چهارچوب است. این به این معنی است، زمانی که میخواهیم از یک فریم ورک در پروژه‌ی خود استفاده کنیم، چهارچوب و اسکلت بندی پروژه بر پایه‌ی آن فریم ورک بنا میشود. در واقع فریم ورک برای برنامه نویس بستری را فراهم میکند تا بتواند کد های خود را درون آن بنویسند و این فریم ورک است که تصمیم گیری میکند تا بتواند کد های خود را درون آن بنویسد و این فریم ورک است که تصمیم گیری می کند کی و کجا از این کد ها استفاده کند.

در نتیجه اگر بخواهیم از فریم ورک در پروژه استفاده کنیم، باید در ابتدای پروژه این کار را انجام دهیم در صورتی که از کتابخانه در هر زمان که احساس نیاز کردیم، میتوانیم استفاده کنیم. همچنین از چند فریم ورک به طور همزمان نمیتوانیم در یک پروژه استفاده کنیم. این در حالی است که میتوانیم از چندین کتابخانه به صورت یکجا در پروژه‌ی خود استفاده کنیم.


بیشتر بخوانید:

۱۰ روش برای خالی کردن درایوC


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا